Alla inlägg den 18 november 2015

Av evelina wibeck - 18 november 2015 14:56

Hej alla! Nu är jag tillbaka med ännu ett blogginlägg om min bok I taket lyser stjärnorna, jag tänkte berätta lite om ett problem som de tar upp i boken och bokens budskap. 

Bokens budskap är att man inte  ska ge upp och att man verkligen ska kämpa för att det kommer bli bra vad som än händer. När Jenna tex skriver på en lapp "om du dör mamma tar ja livet av mig" Men senare när så ändrar hon lappen till "om du dör mamma, så ska jag leva för dig" Detta visar tydligt att hon kämpar och hon ger inte upp. I boken finner de hopp hela tiden så att varken Jenna eller hennes mamma slutar kämpa tex. att de planerar att åka till Thailand trots att mamman vet att hon är sjuk. Det handlar om att kämpa för de man älskar. 

 

Boken har också ett till budskap som är att man inte ska dömma andra människor för att personerna kan vara helt annorlunda. Både Ullis och Jenna dömmer varandra. Ullis ser Jenna som den där tönten på skolan medans Jenna ser Ullis som den där tjejen som bara vill festa och få uppmärksamhet från killar men när de lär känna varandra är det inte så. Ullis är helt annorlunda och frågar om hon och Jenna inte kan ha filmkväll istället för att festa vilket Jenna aldrig om Ullis. Det trodde aldrig att de skulle bli vänner för att de dömde varandra utifrån utsidan utan att de visste något om varandra. Både Jenna och Ullis har det även jobbigt hemma, Ullis har en mamma som nästan aldrig är hemma, och när hon är det tar hon inte speciellt mycket ansvar. Medans Jenna har både sin mormor och hennes mamma som bryr sig väldigt mycket dock har Jennas mamma cancer. De stöttar varandra och dömmer inte heller varandras familjer. 

 

Ett problem boken tar upp är att både leva med cancer och att leva med någon om har cancer. Faktumet att man inte kan bota cancer, och att både Jenna vet och att hennes mamma vet att hon inte kommer överleva. Hur hon hanterar det och hur de löser problemen tillsammans. Ett till problem tycker jag är "att passa in" Jenna gör allt för att passa in och fösöker att vara någon  hon inte är, hon vill göra allt för status och för att ha ett bra inflytande på alla "populära" och hur hon får sin status och vad de gör med henne, hur de förändrar henne och om hon blir någon hon inte vill vara. För är hon verkligen kapabel till att ge upp allt för att vara en som passar in i mängden. 

Det finns flera böcker som liknar denna, både allt för min syster och förr eller senare exploderar jag, har med cancer att göra. Både att leva med det och att leva med någon som har det. Sen kan man även ta flera exempel tex Linas kvällsbok, där det också handlar om att passa in, bli av med oskulden, och försöka vara någon man egentligen inte är. 

Det var de jag tänkte skriva om idag, hoppas ni får det bra. Hejdå.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
November 2015
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards